CONTOH KERTAS KERJA

1.0 PENGENALAN
            Program Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran, Sekolah Kebangsaan Sungai Kantan Kajang, terdiri daripada murid-murid istimewa daripada pelbagai katergori seperti Autism, Hiperaktif, Sindrome Down dan kerencatan mental. Kebanyakan murid dalam program pendidikan khas ini menghadapi masalah dalam aspek pertuturan, contohnya masalah gagap, masalah artikulasi yang tidak dapat menyebut bunyi pertuturan dengan betul, dan juga penggunaan nada serta kekuatan suara yang tidak sesuai dengan keadaan. Oleh sebab itu, kanak-kanak berkeperluan khas tidak dapat berkomunikasi dengan orang di sekelilingnya dengan baik dan tidak mampu menyatakan niat mereka.
            Sebagai guru pendidikan khas, kami ingin memperkenalkan mereka dengan kaedah terapi pertuturan. Terapi pertuturan merupakan kaedah yang digunakan untuk membantu murid yang mengalami kesukaran dalam menyebut perkataan dan berkomunikasi. Untuk menbolehkan kanak-kanak mendapat pendedahan awal dengan aktiviti yang dijalankan dalam waktu interaksi dengan pakar pertuturan. Selain itu, guru dapat mempelajari serta lebih memahami teknik efektif untuk membantu murid bermasalah bahasa dan komunikasi mengatasi masalah mereka. Melalui lawatan ini, perkenalan terapi ini kepada ibu bapa supaya mereka dapat menghantar kanak-kanak mengikuti sesi terapi pertuturan.


2.0 TAJUK
            Program Lawatan ke Hospital Pakar KPJ Kajang bagi mendekati Terapi Pertuturan


3.0 PENGELOLA
            Guru Unit Program Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran Sekolah Kebangsaan Sungai Kantan

4.0 ASAS PERTIMBANGAN
            Program ini bertujuan untuk memberi pendedahan awal kepada murid-murid berkeperluan khas tentang sesi terapi pertuturan. Selain itu, program ini bertujuan untuk memenuhi keperluan akademik Program Pendidikan Khas.


5.0  RASIONAL
            Terapi pertuturan ini bertujuan untuk mendedah murid-murid keperluan khas mengenai teknik serta kaedah untuk membantu mereka menghadapi masalah berbahasa dan berkomunikasi.  Latihan atau intevensi yang dilaksanakan untuk meningkatkan semua aspek komunikasi seperti pengunaan bahasa isyarat dan simbol-simbol bergambar.
            Terapi pertuturan merupakan kaedah yang digunakan untuk membantu murid yang mengalami kesukaran dalam menyebut perkataan dan berkomunikasi. Ia bertujuan untuk membantu mereka menghasilkan bunyi-bunyi bahasa dan  melatih murid-murid yang menghadapi masalah artikulasi melalui latihan asas tertentu
            Melalui terapi pertuturan, ahli terapi pertuturan dapat melatih murid menguasai kemahiran tertentu tentang cara bertutur. Selain itu, terapi pertuturan juga membantu murid menghasilkan bunyi-bunyi bahasa dan juga meningkatkan kefungsian kognitif, emosi dan sosial individu. Di samping itu, tahap keupayaan murid khususnya bertutur akan lebih meningkat.
            Teknik terapi pertuturan yang dilakukan oleh pakar terapi pertuturan boleh diaplikasikan oleh guru dalam kelas pendidikan khas. Jadi adalah diharapkan bahawa lawatan ini dapat memberi pendedahan dan pengalaman baru kepada guru serta murid-murid berkeperluan khas tentang aktiviti terapi pertuturan seperti meniup balon, membuat latihan lisan dan mengetap bibir yang boleh guru aplikasikan di dalam kelas pendidikan khas nanti.



6.0 MATLAMAT
6.1 Mengeratkan hubungan silaturahim antara murid-murid Program Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran Sekolah Kebangsaan Sungai Kebangsaan
6.2 Melengkapkan keperluan akademik Program Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran
6.3 Memberi pengalaman kepada murid-murid Program Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran dalam sesi terapi pertuturan


7.0 OBJEKTIF
7.1 Membolehkan murid-murid menguasai kemahiran pertuturan serta membantu murid menghasilkan bunyi bahasa
7.2 Membantu murid-muird meningkatkan kefungsian kognitif, emosi dan sosial. Meningkatkan keyakinan murid untuk berhadapan dengan orang lain.
7.3 Membantu merangsang alat-alat pertuturan murid dan meningkatkan tahap komunikasi murid-murid yang mengalami masalah pertuturan.


8.0 KUMPULAN SASARAN
Bil
Perkara
Jumlah
1.
Murid-murid Pendidikan Khas
11 orang
2.
Guru pengiring
2 orang
3
Pembantu Pengurusan Murid
1 orang
Jumlah
14 orang


9.0 TARIKH
Rabu, 20 Ogos 2014

10.0 TEMPAT
Hospital Pakar KPJ Kajang
Jalan Cheras, 43000 Kajang, Selangor


11.0 PENGANGKUTAN
            Semua murid  akan menaiki kereta guru pengiring dan pembantu pengurusan murid .


12.0 JAWATANKUASA PELAKSANA
Penaung
:
Pn. Noor Raizura bt Sofian
Guru Pengiring
:
Tor Lu Yen


Kelly Tan
Pembantu Pengurusan Murid
:
Fatimah binti Abdullah
Pengerusi
:
Lee Xiao Tong
Naib Pengerusi
:
Lee Sue Jane
Setiausaha
:
Sharmiladevi a/p Selvarajoo
Bendahari
:
Low Macie
AJK Perhubungan
:
Grace Chow Su Un
AJK Pengangkutan
:
Kesawaartini a/p Sarkunan
AJK Cenderahati
:
Wong Mei Ti
AJK Makanan
:
Low Jing Xian
AJK Dokumentasi
:
Vijayalechumy a/p Sugumaran
AJK Aktiviti
:
Lee Jun Yi
AJK Keselamatan
:
Yii Ann Hui




13.0 TENTATIF PROGRAM
MASA
AKTIVITI
9.30 pagi
Berkumpul di kelas Program Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran dan bergerak ke Hospital Pakar KPJ Kajang
10.00 pagi
Tiba di Hospital Pakar KPJ Kajang Taklimat daripada pihak hospital
11.00 pagi
Penerangan mengenai terapi pertuturan daripada pihak hospital
1.00 petang
Pelajar berkumpul dan membuat refleksi
1.30 petang
Majlis perasmian dan penutupan serta penyampaian cenderamata
2.00 petang
Bertolak balik ke Sekolah Kebangsaan Sungai Kantan



14.0  ANGGARAN PEMBELAJAAN
BIL
PERKARA
KUANTITI
JUMLAH
CATATAN
1
Cenderahati
2
2
*mohon dari pihak sekolah
2
Kereta
3
3
*kereta guru pengiring dan pembantu






15.0  PENUTUP

            Adalah diharapkan program ini dapat memberikan pendedahan kepada para murid kepada  sesi interaksi dengan pakar terapi pertuturan. Dengan berinteraksi dengan pakar terapi pertuturan guru dapat mengetahui jelas masalah yang dihadapi oleh setiap murid dan cara untuk membantu murid-murid mengatasi masalah bahasa dan komunikasi. Selain itu, murid-murid dapat juga mengetahui cara membuat latihan mengatasi masalah mereka dengan jelas dan mengaplikasikan cara dalam kehidupan seharian. Dengan lawatan ini murid-murid dapat meningkatkan kemahiran sosial dengan orang lain serta memperbaiki kualiti hidup dan keyakinan diri. Selain itu, kami mengharapkan melalui lawatan murid-murid dapat menyampaikan maklumat dengan betul kepada orang lain dan meluahkan perasaan mereka dengan cara yang betul.

4 ulasan:

  1. hi kelly...saya cikgu sg kantan...adakah ini sekadar kertas kerja sahaja ye atau dah dilaksanakn ke sekolah kami...

    BalasPadam
  2. hi kelly...saya cikgu sg kantan...adakah ini sekadar kertas kerja sahaja ye atau dah dilaksanakn ke sekolah kami...

    BalasPadam
  3. hi kelly...saya cikgu sg kantan...adakah ini sekadar kertas kerja sahaja ye atau dah dilaksanakn ke sekolah kami...

    BalasPadam
    Balasan
    1. sorry, just saw it... ini sekadar kertas kerja saja

      Padam