Halangan tersebut boleh
dibahagikan kepada beberapa faktor.
1. Guru
a. Guru
pendidikan mempunyai pengetahuan yang cetek mengenai terapi pertuturan dan
tidak biasa melakukan terapi pertuturan semasa masa terapi untuk murid
pendidikan khas.
b. Guru
malas untuk menjalankan terapi pertuturan sebaliknya menyerahkan tugas tersebut
kepada ibu bapa untuk dirujuk kepada pakar terapi.
c. Guru
tidak berminat untuk menjalankan aktiviti terapi pertuturan dan menjalankan
terapi lain sewaktu masa terapi.
2. Bahan
a. Ketiadaan
bahan yang sesuai dengan murid boleh menganggu proses terapi pertuturan.
b. Penggunaan
bahan bantu untuk terapi tidak mencukupi dengan bilangan murid atau bahan yang
mudah rosak.
3. Peruntukkan
masa
a. Peruntukkan
masa untuk proses terapi pertuturan yang tidak mencukupi.
b. Terdapat
pelbagai murid yang memerlukan peruntukkan masa yang berbeza untuk sesuatu
aktiviti terapi pertuturan menyukarkan guru untuk mengendalikan proses terapi
pertuturan. (terdapat murid yang berasa bosan menunggu giliran atau menunggu
untuk ke tahap seterusnya kerana terdapat murid yang masih memerlukan masa yang
lama untuk sesuatu melaksanakan sesuatu aktiviti terapi pertuturan).
4. Sokongan
ibu bapa
a. Ibu
bapa tidak mahu memberikan kerjasama untuk meneruskan terapi pertuturan dirumah
sebaliknyan menyerahkan sepenuhnya kepada guru untuk menjalankan terapi
pertuturan.
b. Ibu
bapa tiada masa untuk melaksanakan terapi pertuturan yang diajarkan oleh guru
supaya dijalankan kepada anak-anak mereka semasa berada dirumah.
5. Tingkah
laku
a. Terdapat
murid yang tidak mahu mengikuti aktiviti dalam terapi pertuturan.
b. Murid
mempunyai tingkah laku yang disruptif dan disruktif semasa proses terapi
pertuturan.
c. Tidak
mahu mengikuti arahan daripada guru atau ahli terapi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan