KEPENTINGAN

Kepentingan terapi pertuturan
Terapi pertuturan merupakan salah satu aktivti yang membantu murid untuk mempunyai masalah dengan alat artikulasi mereka seperti gagap, sengau, sumbing dan sebagainya. 
            Terdapat beberapa kepentingan terapi pertuturan ini, antaranya ialah, pertama melatih murid menguasai kemahiran tertentu. Sebagai contoh, jika terapi pertuturan dijalankan, kita dapat membantu murid menguasai kemahiran bertutur khususnya.  Murid akan dapat bertutur dengan lebih baik dari semasa ke semasa jika terapi ini terus dijalankan.
Kedua, membantu murid menghasilkan bunyi bahasa.  Hal ini bermaksud, terapi pertuturan ini dapat membantu murid mengeluarkan bunyi-bunyi bahasa yang lebih bermakna. Kebanyakkan murid yang mengalami masalah pertuturan akan mengeluarkan bunyi yang kurang difahami oleh orang lain.  Dengan pelaksanaan terapi pertuturan, murid dapat menghasilkan bunyi bahasa yang lebih bermakna.
Ketiga,  meningkatkan kefungsian kognitif, emosi dan sosial.  Hal ini bermaksud, terapi pertuturan ini dapat meningkatkan keyakinan murid untuk berhadapan dengan orang lain.  Sebagai contoh, jika murid yang mengalami masalah pertuturan, sifat rendah diri mereka untuk bergaul dengan orang lain akan kurang.  Apabila mereka dapat bertutur walaupun bukan sepenuhnya, tahap keyakinan mereka untuk bergaul dengan orang lain akan meningkat.  Selain itu, tahap kognitif mereka juga akan meningkat daripada pengalaman bergaul denga orang lain.
Keempat, meningkatkan tahap keupayaan murid.  Hal ini bermaksud, tahap keupayaan murid khususnya bertutur akan lebih meningkat.  Sebagai contoh, apabila murid yang mengalami masalah pertuturan dapat bertutur, hal ini akan memberi kesan positif dalam diri murid termasuk tahap keupayaan murid dalam bidang lain seperti pelajaran.
Kelima, membantu dan merangsang pertuturan dan komunikasi. Hal ini bermaksud, terapi pertuturan ini dapat membantu merangsang alat-alat pertuturan murid dan meningkatkan tahap komunikasi murid-murid yang mengalami masalah pertuturan.  Sebagai contoh, apabila terapi pertuturan dilakukan, secara langsung alat-alat pertuturan seperti mulut, lidah, gigi dan gusi akan bergerak dan bertindak balas antara satu sama lain.  Hal ini akan membantu murid-murid bertutur dengan cara yang lebih baik dan berkesan.  Selain itu, apabila murid-murid sudah mula menggunakan alat-alat pertuturan dengan betul, hal ini akan membantu murid-murid berkomunikasi dengan lebih baik.
Keenam, membantu murid menyampaikan maklumat kepada individu lain.  Hal ini bermaksud, terapi pertuturan ini dapat membantu murid-murid menyampaikan maklumat dengan betul kepada orang lain dan meluahkan perasaan mereka dengan cara yang betul.  Sebagai contoh, apabila murid-murid bermasalah pertuturan sudah mula pandai bertutur, mereka akan meluahkan perasaan mereka dengan orang yang bersesuaian.  Apabila mereka mahu makan, mereka akan beritahu dan tidak terus mencapai makanan yang mereka mahu.
Ketujuh, membantu meningkatkan kemahiran sosial.  Hal ini bermaksud, terapi pertuturan ini akan meningkatkan kemahiran sosial murid-murid.  Murid-murid akan tahu kemahiran sosial dengan lebih baik.  Sebagai contoh, mereka akan tahu cara untuk bercakap pada tempat dan situasi yang sesuai.  Hal ini juga bermaksud, mereka akan dapat menyesuaikan diri dengan mudah dan lebih baik apabila bergaul dengan orang lain.

Kelapan, memperbaiki kualiti hidup dan keyakinan diri.  Hal ini bermaksud, murid-murid akan dapat meingkatkan diri dalam hidup dan dan dalam pergaulan apabila terapi pertuturan ini berkesan.  Sebagai contoh, apabila mereka dapat bertutur dengan lebih baik, peluang mereka untuk mendapatkan pekerjaan pada tahap yang lebih tinggi akan wujud dan keyakinan mereka

Tiada ulasan:

Catat Ulasan