Murid-murid berkeperluan khas mempunyai pelbagai masalah sama ada
ketidakupayaan, kecacatan, halangan atau rintangan untuk mencapai perkembangan dari
segi kognitif, emosi, sosial atau psikomotor. Mereka terdiri daripada pelbagai
masalah dalam pembelajaran. Sehubungan itu, kaedah terapi dapat membantu
murid-murid bermasalah pembelajaran mencapai perkembangan tersebut. Oleh yang
demikian, setiap murid Pendidikan Khas yang mempunyai kelemahan, kecacatan,
halangan atau rintangan tertentu yang mengganggu mereka menjalani kehidupan
seharian atau pembelajaran harus melibatkan diri dalam terapi yang sesuai.
Terdapat pelbagai jenis dan bentuk terapi yang boleh
membantu mereka dalam setiap kekurangan tersebut. Sebagai contoh, jika murid
berkenaan mempunyai masalah dalam pertuturan, dia boleh menjalani terapi
pertuturan. Jika dia menghadapi masalah dalam pergerakan motor kasar atau halus
(psikomotor), dia boleh didedahkan dengan terapi fisio atau cara kerja.
Pelaksanaan kaedah terapi ke atas murid haruslah
dilakukan oleh mereka yang berpengalaman dan berpengetahuan seperti doktor atau
pakar kesihatan. Walaubagaimanapun, terdapat beberapa terapi yang boleh dijalankan
sendiri oleh ibu bapa dan guru seperti terapi muzik, terapi seni, terapi
pertuturan dan terapi pergerakan. Namun begitu, untuk menjalankan terapi
tersebut, pihak berkenaan haruslah mendapatkan maklumat atau pengetahuan yang
sesuai sama ada melalui pembacaan atau rujukan pada pakar.
Terapi
Terapi
merupakan rawatan pemulihan ke atas pesakit yang pernah menghadapi sebarang
penyakit atau kecederaan ( Kamus Perubatan Mosby, 2001). Ini bermaksud terapi
sangat berkait rapat dengan rawatan yang membantu seseorang pulih semula daripada
kecederaan atau masalah yang dialami.
Dalam konteks pendidikan pula, terapi adalah kaedah untuk
membantu seseorang murid untuk bergerakbalas terhadap sesuatu aktiviti
atau kemahiran. Hal ini meliputi pelbagai kaedah yang digunakan oleh guru bagi
membantu murid memberi tindak balas terhadap proses pembelajaran.
Pertuturan
Kamarudin Hj Husin (1987) menyatakan
bahawa pertuturan ialah kegiatan melafazkan bunyi-bunyi yang dilahirkan
daripada alat pertuturan(artikulator). Ia juga merupakan kemahiran berinteraksi
dalam suasana bahasa manusia.
Pertuturan juga boleh bermaksud
bercakap, hasil daripada percakapan, apa yang dituturkan, bahasa sesuatu
negara atau bangsa ataupun dialek tersendiri sesebuah wilayah atau tempat.
Apa itu terapi pertuturan?
Terapi pertuturan adalah terapi yang
digunakan bagi merawat masalah dan
gangguan pertuturan yang dihadapi oleh seseorang
individu. Masalah pertuturan berlaku mungkin disebabkan oleh faktor fizikal atau
mental. Contohnya, masalah fizikal kanak-kanak seperti sumbing. Selain itu, ia
juga melibatkan aktiviti yang dijalankan untuk membantu individu yang
bermasalah. Latihan atau intevensi yang dilaksanakan untuk meningkatkan semua
aspek komunikasi seperti pengunaan bahasa isyarat dan simbol-simbol bergambar.
Terapi pertuturan juga adalah
kaedah yang digunakan untuk membantu murid yang mengalami kesukaran dalam
menyebut perkataan dan berkomunikasi. Ia bertujuan untuk membantu murid menghasilkan bunyi
bunyi bahasa dan melatih murid-murid yang menghadapi masalah artikulasi
melalui latihan asas tertentu. Sekiranya murid gagal membunyikan perkataan,
guru boleh memulakan pengajaran dengan melakukan terapi terlebih dahulu.
Menurut Encyclopedia Britannica terapi
pertuturan ialah satu rawatan untuk memperbaiki kecacatan pertuturan. Ia
mungkin berpunca dari otak, telinga, sepanjang peti suara yang menjejaskan
suara, alat artikulasi, perkembangan dan kesukaran bercakap selepas penguasaan
bahasa.
Kebiasaanya, guru
akan memulakan latihan atau intevensi awal supaya dapat membantu
murid. Antara contoh aktiviti terapi pertuturan yang boleh dilakukan
oleh guru ialah latihan lisan, meniup belon, meniup kertas di atas air dan
mengetap bibir.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan